.:: Nuff ::.

.:: Mrs Helmee Crewz ::.

30 July 2010

Projek DIY Coklat

Salam sume. Ok, pada entry lepas aku ada cakap pasal 1 projek tu kan? haa.. ni lah projeknyer. Jeng.. jeng.. jeng..



Eceli aku tak pernah pun masuk mane2 kelas buat coklat (mahal sgt x mampu). Tapi disebabkan keinginan tu ada beserta azam yg tinggi so aku pun godek2 la cara2 DIY coklat di internet. Susah jugak nak dapat resepi coklat DIY ni kat internet, kebanyakkan dorang tak nak kongsi resepi & cara2 pembuatan coklat ni (i wonder why hemmm..) Ilmu kan lebih baek dikongsi bersama tak gitew. Tapi aku berterima kasih kat beberapa site ni yang sanggup berkongsi resepi dan tak kedekut ilmu dalam pembuatan coklat DIY ni (thumbs up). Haa.. kalu nak belajar lebih kurang, korang leh g kat Mas des Fontaine Homemade Chocolate , dan kalu korang nak cari acuan coklat (chocolate mould) yang cantik2 dgn harga yg murah berpatutan leh beli secara online di Hanum Bakers. Ada lagi site2 lain yang ada hint2 cara nak buat coklat ni, just google ok nanti jumpa lah.
Ok ni aku tunjuk sikit proses pembuatan coklat DIY nih, ikut kepahaman aku lah, bukan cara yg betul pun cuma ikut suka hati, janji jadi hahaa...(ada aku kesah..)


First thing of cos perlu ada bahan2nya iaitew :
1) Coklat (ikut suke, coklat putih, coklat hitam, coklat susu @ coklat berperisa)
2) Double boiler (aku guna mangkuk kecik(stainless steel) & periuk biasa je hehee..)
3) Badam, kismis, or ape2 je yg korang rasa nak letak dalam coklat tu nanti (kosong pun xpe)
4) Kalaw nak coklat tu jadik berkilat & tak mudah cair, boleh masukan sikit cocoa butter (eceli tak tau pun fungsi sebenar mende nih tp nampak the differ kat coklat klw guna)
5) Acuan coklat (ikut suka nak bentuk ape)

Cara2nya :
1) Hiris nipis coklat itew dan masukkan dalam mangkuk stailess steel tadi (masuk sekali cocoa butter klw nak letak)
2) Masukkan magkuk tadi dalam periuk yg berisi air (separuh periuk je)
3) Bukak api dan biarkan hingga coklat tadi cair sepenuhnya (leh google klw nak tau cmne cara double boiler tu sebenarnya)
4) Then boleh la tuang coklat tadi dalam acuan (boleh guna sudu @ piping beg klw nak lagi kemas)
5) Ketuk2 sikit acuan tadi biar coklat tadi masuk betul (supaya tak de ruang kosong nanti)
6) Sejukan coklat tadi, masuk dlm freezer 2 minit je (klw lama2 nnt coklat tu keluar wap air bila dikeluarkan, tak cantik)
7) Bila coklat dah betul2 keras, leh la keluarkan dari dalam acuan (ketuk je klw susah sgt nak keluar)

Kat bawah ni DIY Lollichoc (aku guna coklat perisa stroberi)





Yang ni pulak Coklat Oreo (eceli oreo dia xde sebab lupa nak beli, so coklat kosong jer la haha..)



So ape yang penting? kerjasama minat, keinginan & usaha . Kalau nak seribu daya, kalau tak nak tu macam2 lah alasan. Kalau ada ape2 pertanyaan jgn malu & segan untuk bertanya ye.. insyaallah ilmu untuk di kongsi tak gitew..

Harap2 my cousin akan suka dengan gift yg aku buat nih. Oh lupa plak Selamat Hari Lahir buat Intan Suriani (birthday hari ni, bertunang hari sabtu nih). Hadiah kira sekali je dah la ek? hehehee..

No comments:

Post a Comment